úterý 8. února 2011

O Máše a žralocích

Aaa, tak už to zase přišlo. Když se před dvěma měsíci objevily v mnoha médiích zprávy o tom, že v Rudém moři „řádí“ žraloci, nepřekvapilo mě to (to, že řádí, ani to, že se o tom píše). Bohužel mě nepřekvapilo ani to, že kvůli tomuto „řádění“ (promiňte mi ty uvozovky, ale mně to vážně přijde trochu přehnaný výraz), vypluly na moře lodě s lovci, kteří tyto „vraždící bestie“ měli zabít a zachránit tak egyptský turistický ruch.

Egyptský turistický ruch už je v háji, leč z trochu jiných důvodů. V háji jsou i žraloci, kteří padli za oběť přehnaným lidským reakcím. Několik žraloků bylo zabito a rozpitváno, leč kousky lidského masa se v nich nenašly. Pravé bestie tedy stále unikají. Možná bychom měli uspořádat nějaký hromadný hon, ne? Vždyť žít a lovit ve svém přirozeném prostředí už dneska pomalu žádný tvor nesmí. Zvlášť, když to nějak omezuje zbohatlíky na plážích.

Opravdu má pět nebo šest lidských životů větší cenu, než 70 miliónů žraloků? Pro někoho určitě. Ale s takovýmhle přístupem bysme žraloky museli vyhladit všechny, aby se kdejaká Máša, co se bude chtít vyčvachtat u móře, nemusela bát, že se tam s ní bude koupat i tvor, kterému je toto prostředí vlastní a moc na výběr nemá (na rozdíl od Máši).

Mimochodem, psi ročně zabijí mnohem víc lidí, stejně tak třeba včely. Budeme je tedy preventivně vyhlazovat?

Je mi jasné, že žraloci se loví i kvůli masu (viděla jsem i dost nechutných dokumentů o tom, jak se jim „jen“ odřízne ploutev, a poté se žraloci nahážou zpět do moře), ale není to číslo i tak děsivé? Proč dělat z téhle paryby netvora, který si nezaslouží žít, jen proto, že je to masožravec, který občas kousne i do člověka? Zase jednou nechápu.

(A příště třeba o tuňácích, ty nikoho nenapadají a jsou na tom ještě hůř...)

Žádné komentáře: